joi, 30 martie 2017

Redresor pentru incarcarea acumulatorului

   Am prilejul sa ascult de multe ori mituri despre redresoarele auto.Vreau ca in acest articol sa discut despre acest subiect,deoarece am intalnit multe persoane care se asteapta la miracole de la aceste redresoare.O baterie slaba poate fi cauza unor defecte grave  a caror remediere poate fi foarte costisitoare.
     In primul rand se verifica temeinic bateria insusi.Foarte multe persoane considera ca este suficient sa masoare voltajul bateriei cu un instrument digital.Recomand utilizarea unui aparat analogic pentru aceasta masurare.O verificare mult mai buna se face cu ajutorul unui tester pentru baterie.Aceasta afiseaza atat voltajul si verifica comportamentul bateriei in sarcina.Utilizarea acestuia este cat se poate de intuitiva.Prin intermediul unui comutator se cupleaza pe baterie o sarcina care imita consumul de curent al electromotorului in momentul pornirii.Daca acul testerului cade pe zona rosie bateria se reincarca  si se repeta testul.In cazul in care si la al doilea test comportamenul este identic,se inlocuieste bateria fara nici o retinere. Explicatia consta in faptul ca bateria a inceput procesul de sulfatare (transformarea oxidului de cupru in sulfat de cupru) ,proces care este ireversibil.
      Acolo unde este posibil se poate utiliza si un densimetru pentru a verifica densitatea si culoarea electrolitului.Am spus ca acolo unde este posibil deoarece la bateriile free maintenance aceasta verifcare nu se poate efectua,deoarece sunt capsate.La cestea capsate ,exista asa numitul ochi magic,care in esenta este tot un densimetru,dar masoara densitatea doar de pe un element al bateriei,de aceea de multe ori verificarea cu ajutorul acestuia este neconcludenta.Densitatea electrolitului unei baterii incarcate este 1,24,iar electrolitul este incolor.Daca acesta are o culoare maronie si este tulbure indica faptul ca acidul a inceput coroziunea elementelor separatoare dintre placi si durata de utilizare este mult diminuata.
      Metode pentru a stopa sau a diminua procesul de sulfatare exista (ma refer la ultrasonare si incarcare in impulsuri)insa acestea nu regenereaza bateria 100%.Aceste metode nu sunt disponibile in regim de amator si se aplica mai ales bateriilor industriale (din domeniul feroviar si naval).
     Revenind la incarcarea unui acumulator ,daca in urma verificarlor facute se constata ca este descarcata   si nu este o problema de inlocuire,se utilizeaza redresorul auto.Ideal ar fi ca sa putem regla curentul de incarcare la 1/10 din Q (capacitatea bateriei).Mai explicit daca bateria are 64Ah curentul de incarcare este de 6,4A.Daca are 55Ah curentul este 5,5A.In practica nu intalnim prea des rederesoare cu reglarea curentului,doar niste praguri de curent.In acest caz se alege un prag cat mai apropiat de valoarea nominala acurentului necesar.In cazul redresoarelor procurate din supermarket,low cost,se foloseste asa numita redresare monalternanta .Acest tip mareste timpul necesar incarcarii.Timpul necesar unei incarcari complete este in functie de gradul de descarcare a bateriei.O baterie noua ,neformatata ,necesita 10h pt o incarcare completa dar timpul se scurteaza daca ea este deja incarcata la un procent de 50-60%..Finalul incarcarii este semnalat de fenomenul de ,,fierbere"a bateriei .O baterie incarcata trebuie sa aiba 12,7-13,8V  dupa jumatate de ora de la decuplarea redresorului.Testerul de baterie trebuie sa ramina pe culoarea verde cand apasam pe comutator.
    Uzual ,o valoare empirica a tensiunii pe care trebuie sa o asigure un redresor ,este situata intre 14,4V si 14,7V.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu