miercuri, 17 ianuarie 2018

Cabluri de pornire auto

  Odata cu venirea frigului au aparut si problemele legate de pornire.Am vazut o multime de capote ridicate,si multe persoane incercand sa porneasca o masina cu ajutorul cablurilor de pornire.Nu intotdeauna operatiunea este reusita.
   Una din cauzele esecului este calitatea cablurilor de pornire auto folosite.Foarte multi utilizeaza cabluri cumparate din supermarket la preturi modice de 20-30 lei.Pe eticheta acestora apare 400-600A,dar este pur si simplu o chestie de marketing. Daca vom sectiona un asemenea cablu vom ramane surprinsi de faptul ca firul de cupru este foarte subtire.Sectiunea mica a firului de cupru face ca si intensitatea curentului suportat de acestea sa fie mult mai mica,in nici un caz cel inscriptionat.De departe ,cea mai slaba calitate o au cei de provenienta chinezeasca.Pentru a imita  o pereche de cabluri de calitate ,acestia majoreaza inutil mantaua izolatoare a cablului ,creand astfel impresia de soliditate.Inclusiv clestii sunt deo calitate indoielnica ,fiind din tabla ambutisata si ulterior cuprati.
    De multe ori chiar lungimea acestor cabluri este o problema.Majoritatea au 1,5 sau 2metri,ceea ce face sa fie destul de dificila utilizarea lor.Lungimea inadecvata a acestora face imposibila anclansarea ferma pe bornele bateriei si sa sara ,provacand in unele cazuri daune majore. 
    Bineinteles ca exista si cabluri de buna calitate pe care ii vom gasi la distribuitorii auto. Acestia au un pret foarte mare si sunt destinati utilizarii intensive in service.
    O solutie de compromis este confectionarea unei perechi de cabluri .Pentru aceasta vom utiliza cablu cu sectiunea de minim 10mm.O alta solutie este sa torsadam (impletim ) 3-4 cabluri cu sectiunea de 4mm impreuna ,obtinind o sectiune de peste 10mm.Lungimea ideala ar fi de 3metri. O lungime mai mare ar face ca pierderile de curent pe cablu sa creasca si sa ocupe foarte mult spatiu in portbagaj.Vom cumpara 2 perechi de clesti de calitate ,pe cat posibil din cupru masiv.prinderea cablurilor pe clesti se face prin ambutisare si excelent ar fi sa putem cositori aceasta prindere pentru a evita contactul imperfect sau oxidarea.
    Obligatoriu vom marca polaritatea cablurilor printr-o metoda cat mai vizibila. Personal  le marchez folosind varnis termoconstrictiv de culoare rosie si neagra.Una din greselile frecvente este cea de pune invers firele pe bateria ce trebuie incarcata , ceea ce duce la arderea puntii de diode din alternator sau deteriorarea bateriei.
    Cu putina straduinta putem obtine o pereche de cabluri cu un aspect estetic placut si cu siguranta mult mai buni decat 95% din cei de pe piata.Chiar daca dispunem de o pereche de cabluri bune sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le respectam in momentul in care incercam sa pornim o masina cu bateria descarcata pe timp de iarna .
     In primul rand vom opri toti consumatorii atat pe masina donoare cat si pe masina care primeste curent.Chiar daca este intuneric obligatoriu vom inchide farurle si vom lumina cu telefonul sau orice alta sursa de lumina.Se va opri aeroterma care am vazut-o in multe cazuri uitata deschisa si vom opri sistemul audio.
    Nu vom actiona imediat demarorul vom lasa bateria sa se incarce timp decateva minute.Daca ignoram aceasta regula, curentul necesar actionarii demarorului va fi insumat cu curentul consumat de baterie pentru incarcare si poate depasi capacitatea de debitare a alternatorului de pe masina donoare,ceea ce va duce la deteriorarea acestuia.Nu este necesara turarea excesiva ,deoarece alternatoarele moderne pot genera curentul maxim in intreaga plaja de turatii.
     Nu se insista exagerat in incercarea de pornire .Daca dupa 2-3 incercari masina nu porneste vom abandona, deoarece cel mai posibil masina mai are si un alt defect decat bateria descarcata (bujii arse,desincronizare immobilizator,etc). Trebuie avut in vedere faptul ca de fiecare data cand actionam demarorul masinii care primeste curent ,alternatorul masinii donoare este suprasolicitat si se va incalzi foarte mult.