joi, 4 ianuarie 2018

Sonda lambda

   Unul din cei mai importanti senzori ai motorului este senzorul lambda.El a aparut datorita necesitatii de a controla eficienta motorului si noxele emise de acesta.
    Raportul optim intre combustibil si aer este de 1 la 14,7,deci la un litru de benzina este necesar un volum de 14,7 litri de aer. Acest raport duce la o ardere completa a benzinei motorul generand puterea sa maxima ,iar gazele care apar in urma arderii contin cele mai putine noxe.
     Acest raport de 1/14,7 poarta denumirea de raport stoichiometric ,iar sistemul de gestiune al motorului (ECU) este conceput tocmai ca sa realizeze acest raport in mod automat.
  Modul in care ECU realizeaza acest lucru este prin controlul duratei injectiei .Un timp mai lung de injectie inseamna o cantitate mai mare de benzina injectata in cilindru ,iar cantitatea de aer considerandu-se o constanta ,rezulta o modificare a raportului intre acestea ,deci implicit o optimizare a functionarii motorului.Problema devine astfel ,,de unde stie ECU ce cantitate de benzina sa injecteze pentru a face ca motorul sa aiba randament maxim"?
    Raspunsul acestei intrebari este sonda lambda.Ea analizeaza gazele arse ale motorului,mai precis determina nivelul oxigenului din gazele arse in raport cu nivelul oxigenului atmosferic.Aceasta informatie este transmisa la ECU sub forma unei tensiuni.Simplificand foarte mult ,se considera ca si in cazul unei arderi in raport stoichiometric ,o parte a oxigenului patruns in camera de ardere nu este utilizat.Valoarea acestei parti este constanta si este monitorizata permanent de sonda lambda (care mai este denumita din acest motiv si sonda de oxigen).Daca valoarea oxigenului din gazele arse este mai mare decat aceasta ,inseamna ca a fost injectata o cantitate insuficienta de benzina ,asa numitul amestec sarac .ECU va reactiona prin marirea duratei injectiei ,deci o cantitate mai mare de benzina pentru a imbogati amestecul.Procesul are loc si in sens invers ,o cantitate mai mica de oxigen prezenta in gazele arse decat cea optima ,inseamna inseamna prea multa benzina ,si ECU va determina o valoare mai mica a  timpului de injectie in urmatorul ciclu.
    Pe scurt ,procesul poate fi sintetizat astfel:
        INJECTIE→ARDERE→ANALIZA GAZE→CORECTIE ECU→INJECTIE........
Acest ciclu se desfsoara pe intreaga durata de functionarea motorului.

Initial , primele motoare au fost dotate cu un singur astfel de senzor care are functia pe care am detilat-o anterior.Datorita evolutiei tehnologice si implementarii sistemelor catalitice de reducere a noxelor,s-a impus necesitatea introducerii inca unui senzor de acest tip.A doua sonda lambda este montata dupa catalizator.Ea are rolul de monitorizare a eficientei procesului de reglare automata a motorulu si de masurarea a eficientei catalizatorului.Din acest motiv ea mai este denumita si sonda de diagnoza.
   In practica ,cele doua sonde le vom intalni sub denumirea de BANK1 si BANK2.Deteriorarea unei sonde datorita regimurilor termice deosebite la care sunt supuse sau altor factori externi ,duce la o functionare anormala motorului.ECU neavand informatia necesara corectiei, va intra intr-un regim de avarie in care maximizeaza timpul de injectie.Aceasta inseamna o crestere a consumului de carburant si o scadere a performantei motorului.Implicit in bord se va aprinde martorul CHECK ENGINE.
   Constructiv ,aceste sonde contin un element dintr-un metal rar , zirconiu.Datorita acestui fapt pretul sondelor este destul de ridicat ,insa in cazul deteriorarii inlocuirea este absolut necesara si nupoate fi ignorata.