duminică, 24 aprilie 2011

baterii auto,cum alegem bateria

 
  Bateriile auto (sau acumulatorul) sunt baterii pe baza de plumb si solutie diluata de acid sulfuric.  A fost aleasa aceasta solutie datorita pretului scazut (ele reprezinta mai mult de jumatate din totalul acumulatorilor vanduti in lume).
Anodul: Plumb poros, in forma metalica
Pb + SO42- —> PbSO4 + 2e- 0,356V
Catodul: Dioxid de plumb (PbO2)
PbO2 + SO42- + 4H+ + 2e- —> PbSO4 + 2H2O 1,685V
Electrolit: Acid sulfuric diluat
Tensiunea electrochimica per element: 2.05 V
Numar de elementi(celule):6
Datorita constructiei apar 2 probleme:
  Daca tensiunea de incarcare a elementului depaseste 2.39V(tensiunea de incarcare a bateriei mai mare de 14,4Volti), apa se va separa in hidrogen si oxigen care se vor acumula in interiorul celulei. In cazul in care concentratia creste(are un miros specific,neplacut), pot aparea explozii ,emanatiile electrolitului au efect toxic si coroziv asupra mediului.
  In prezent aceste probleme au fost in mare masura rezolvate datorita utilizarii celulelor capsulate, aparute la inceputul anilor 70. Totusi, nici aceste celule nu sunt inchise etans ci au supape de ventilatie care elibereaza gazele generate in exces.
  Aceste celule moderne au elemente  catalizatoare in interior, care ajuta la recombinarea oxigenului si a hidrogenului separat la incarcare, minimizand pierderile de apa din celula.
  Bateriile pe baza de plumb au un numar redus de cicluri de incarcare/descarcare in comparatie cu alte tipuri de acumulatoare (Ni-Cd,Ni-Ag,Li-ion) si o densitate de energie redusa, in jur de 30-40W/kg.
  Noul aliaj din Calciu (Ca) utilizat pentru producerea grilelor prin tehnologia metaluluiu expandat asigura o autodescarcare mai scazuta si o durata de viata mai lunga. Autodescarcarea la tehnologia Ca-Ca este de 18 luni la 70% din capacitate fata de tehnologiile vechi Sb-Sb = 6 luni; Sb-Ca = 10 luni.Si mai performanta este tehnologia pe baza de argint (SILVER),care desi creste pretul,are o durata de viata de doua ori mai mare.
    Evitati contactul acidului din baterie (acid sulfuric, H2SO4) cu pielea, hainele, elementele metalice sau vopseaua autovehiculului. In caz ca aceasta se intampla spalati cu apa din abundenta si sapun. Hidrogenul obtinut in urma reactiilor chimice din baterie este foarte inflamabil, de aceea evitati lucrul cu foc sau scantei in preajma bateriei.
Pastrati suprafata bateriei curata. Pudra (sulfati, sulfiti) care se formeaza in jurul bornelor se poate indeparta usor cu o solutie de apa cu praf de gatit. Un bun obicei este acela de a acoperi bornele cu un strat subtire de vaselina.
Asigurati-va ca bornele sunt curate si stranse suficient.
In cazul in care nu folositi bateria pentru mai mult de 30 de zile, un sfat bun este acela de a deconecta borna negativa (-) a bateriei, pentru a impiedica descarcarea.
In mod normal bateriile moderne nu necesita adaugarea de apa distilata. Totusi in anumite conditii de exploatare (temperaturi ridicate pe timpul verii, etc.) este nevoie sa mai adaugati apa DISTILATA. Asigurati-va ca nivelul acesteia este intre limitele "MIN" si "MAX" desenate pe suprafata laterala a bateriei. Strangeti inapoi capacelele de verificare.In nici un caz nu se copleteaza cu apa obisnuita,deoarec datorita mineralelor pe care le contine va favoriza sulfatarea prematura a bateriei.
  Inainte de a considera schimbarea bateriei, verificati daca aceasta are densitatea electrolitului corespunzatoare,densimetrul trebuind sa arate1,24(densitate optima la o baterie incarcata)

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu