Cand admiram performantele unei masini, nu prea ne gandim la pneuri (sau anvelope, cum vreti sa le spuneti), desi acestea au o mare importanta in obtinerea acestor performante. Practic, pneurile asigura contactul masinii cu asfaltul, iar de performantele si starea lor depinde modul in care se comporta si reactioneaza masina.
Evident, pneurile pot imbunatati comportamentul unei masini, dar pot provoca si accidente, daca nu sunt supravegheate si alese dupa indicatiile constructorului.
Dar nu e nici greu, daca respecti niste indicatii. Trebuie doar sa cunosti caracteristicile de utilizare a pneurilor si exact asta va spun eu, acum.
In primul rand, trebuie respectata presiunea de umflare a pneului. Pe peretele acestuia exista trecuta presiunea maxima, dar nu dupa aceasta ne vom orienta, ci vom avea doar grija sa n-o depasim niciodata. Presiunea exacta la care trebuie umflate pneurile este trecuta pe un sticker plasat pe montantul masinii, pe portiera sau in alt loc.
Cum “citesti” o anvelopa
Pe flancurile pneului sunt trecute o gramada de informatii. Cele mai importante tin de dimensiunile anvelopei, viteza si incarcarea suportata si data fabricatiei.
Sa luam un exemplu: 185/55 R 15. Asta inseamna: 185 este latimea anvelopei intre flancuri (in mm); 55 inseamna ca inaltimea pneului reprezinta 55% din latimea acestuia; R se refera la constructia pneului (radial) iar 15 reprezinta dimensiunea jantei (inch).
Indicele de incarcare si viteza. Se prezinta sub forma unei cifre urmata de o litera. De exemplu: 88H. Cifra reprezinta greutatea maxima, in livre, pe care o poate suporta pneul umflat corect, iar litera este indicele de viteza. Acest indice de viteza nu trebuie sa fie niciodata mai mic decat viteza maxima a masinii. Iata si tabelul cu vitezele maxima asociate acestor indici:
Data fabricatiei pneului. Apare sub forma ultimelor 4 cifre din seria care incepe cu DOT (Department of Tranportation). Urmeaza apoi un cod al tarii si producatorului, apoi un cod intern si ultimele 4 cifre reprezinta data fabricatiei, sub forma saptamana/an. Adica 24/08, inseamna ca pneul a fost produs in saptamana a 24-a din anul 2008. Este extrem de important sa verificam data de productie, pentru ca un pneu este la capacitate optima in primii 5 ani. Dupa 5 ani, indiferent ca a fost utilizat sau nu, pneul pierde din proprietati si poate produce surprize deloc placute.
Trebuie sa inspectati pneurile din cand in cand, sa nu le striviti de bordura cand parcati masina, sa le inlocuiti cand sunt lovite rau si sa aveti grija la uzura, pentru ca altfel, cand ploua, va treziti in acvaplanare.
Si altceva important! Rotatia pneurilor pe punti, de preferat in diagoanala, pentru a asigura o uzura uniforma trebuie neaparat facuta.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu