miercuri, 27 decembrie 2017

Amortizoarele masinii

   Atunci cand ne gandim la  întretinerii unei masini avem invedere mai ales inlocuirea consumabilelor. Este firesc sa schimbam conform recomandarilor tehice ale producatorului uleiul, filtrul de ulei,filtrul de aer si cel de polen, placutele de frâna si chiar discurile de frâna atunci cand observam sau ni se spune ca uzura acestora este prea accentuata.
  Putini conducatori auto se  gândesc si la amortizoare, cu toate ca uzura acestora schimba mult comportamentul unei masini si poate duce la pierderea controlului în situatii care genereaza reactii neprevazute. De obicei,majoritatea schimba amortizoarele atunci cand acestea devin zgomotoase,in rest considerandu-le bune. Un amortior poate fi uzat chiar si daca nu genereaza zgomote care sa diminueze comfortul pasagerilor.
  Arcurile si barele stabilizatoare sunt destinate sa sustina masa masinii si sa controleze transferul de mase, amortizoarele controleaza rata transferului de mase, o functie total diferita. Acestea sunt responsabile de mentinerea cât mai buna a contactului dintre roti si carosabil.Cu alte cuvinte ,rostul acestora este de absorbi socurile si de a elibera gradual energia cinetica a acestora.

   Amortizoarele uzate afecteaza comportamentul general al masinii. Iata câteva dintre problemele care apar atunci când uzura amortizoarelor depaseste anumite limite.

  - controlul vehicolului se pierde  mult mai usor în viraje;

  - creste distanta de frânare, pentru ca amortizoarele nu mai controleaza eficient rata transferului de mase si aderenta la carosabil a  anvelopei scade;

  - eficienta sistemelor ABS si ESP nu mai este la fel de buna ,lipsa de stabilitatea a masinii facandu-le sa nu poata anticipa comportamentul acesteia corect;

  - pe suprafete umede apare fenomenul de acvaplanare,chiar si la viteze mici, pentru ca amortizorul nu mai reuseste sa pastreze roata în contact permanent cu suprafata carosabila.

  -anvelopele se uzeaza mai repede,datorita modificarii geometriei, la fel si alte componente ale suspensiei (in special bucsele);

  -datorita oscilatiei masinii la denivelari, pe lânga disconfortul ocupantilor masinii, luminile îi vor deranja pe conducatorii auto care vin din sens opus;

  In consecinta, este bine sa verificati si  amortizoarele masinii atunci cand aveti posibilitatea. Acest lucru se poate face pe un stand special care determina procentual rata de uzura a acestora  in raport cu un amortizor nou. Odata cu schimbarea cauciucurilor si trecerea la cele de sezon se poate face o verificare vizuala a scurgerilor de ulei din amortizor, aparitia acestora indicand clar deteriorarea amortizorului respectiv. Se poate face si un test simplu, empiric ,care ofera informatii despre starea amortizorelor. Se apasa puternic în dreptul unei roti si se elibereaza rapid. Daca masina revine la pozitia initiala fara  miscari ulterioare, amortizoarele sunt în functionale. Daca face o miscare de balans în plus, amortizoarul trebuie inlocuit. O solutie de compromis ar fi reconditionarea acestora,cu conditia sa apelam la un atelier autorizat care poate oferi garantie asupra lucrarii.